Aktivis PAS Tanjong Karang meninggal dunia

31 05 2010

Sungai Sireh, 30 Mei    : Aktivis PAS Tanjong Karang, Haji Abd Hamid Othman, 68, yang mengidap penyakit TB otak sejak beberapa bulan yang lalu telah meninggal dunia jam 1.00 pagi, dirumahnya, yang terletak di Lorong 6 Sungai Sireh, Tanjong Karang

Allahyarham dilahirkan pada tanggal 14 Mac 1942 di Bagan Serai, Perak dan merupakan anak tunggal. Allahyarham telah meninggalkan seorang balu, Hajjah Arbainah Binti Haji Basri, yang juga merupakan aktivis Muslimat PAS Cawangan. 7 orang cahayamata berusia 13 tahun hingga 38 tahun.

Mula menyertai PAS pada tahun 1970 di Cawangan Parit 2 Sungai Sireh. Pada tahun 1987, Haji Hamid telah dilantik sebagai Ahli Jawatankuasa (AJK) PAS Cawangan Parit 1 Sungai Sireh. Manakala pada tahun 2005 telah diamanahkan sebagai Ketua PAS Cawangan Lorong 2 Parit 1 sehingga tahun 2009.

Sepanjang terlibat dengan PAS, Allahyarham adalah merupakan seorang aktivis PAS yang “low profile” serta istiqamah didalam perjuangan Islam. Ini terbukti apabila selama lebih 15 tahun rumahnya dijadikan sebagai tempat pengajian anjuran cawangannya. Selain itu rumahnya juga dijadiakan sebagai tempat untuk melaksanakan beberapa program parti di Sungai Sireh.

Dan jasa besar yang beliau tinggalkan dan akan dikenang sepanjang masa ialah Allahyarham adalah merupakan salah seorang pengasas Pusat Asuhan Tunas Islam (PASTI) Al-Arif Sungai Sireh dan telah banyak membantu PASTI berkenaan sehingga keakhir hayatnya.

Selain itu, Allahyarham juga  merupakan pengasas kepada Masjid At-Tuqo Sungai Sireh, diawal penubuhannya. Allahyarham ketika itu telah memohon sumbangan orang ramai bagi membina masjid tersebut setiap minggu di masjid-masjid seluruh Selangor dan Perak.

Jenazah Allahyarham telah disembahyanglan dirumahnya dan diimamkan sendiri oleh anaknya, Shahrizal. Jenazah telah dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Lorong 7 Sungai Sireh.

Kini ini Allahyarham telah pergi mengadap penciptanya, dengan meninggalkan seribu satu perjuangan yang patut dijadikan sebagai panduan generasi muda untuk masa hadapan. Sesungguhnya pemergian beliau merupakan satu kehilangan besar kepada PAS Kawasan Tanjong Karang khususnya di Sungai Sireh.

Antara pimpinan PAS yang hadir memberi penghormatan terakhir kepada beliau ialah Bendahari PAS Tanjong Karang, Haji Abu Hasan Amat, Bendahari Dewan Pemuda PAS (DPP) Tanjong Karang, Muhamad Abd Majid selain ahli-ahli PAS kawasan Tanjong Karang. Al-Fatihah.


Tindakan

Information

Tinggalkan komen